Plantas Brasileiras (2016) / Brazilian Plants (2016)

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Livro de artista
21 x 14,8 cm / 170 páginas / 78 fotografias coloridas

O livro Plantas Brasileiras é parte do projeto Imigrante.

Imigrante foi o último projeto gestado durante o período de sete anos em que André Penteado morou em Londres. Neste projeto o artista busca investigar questões relativas ao impacto psicológico que imigrantes sofrem por conta de seu deslocamento e, sobre tudo, a noção de que para sobreviver em uma cultura estranha eles criam ações para minimizar o stress que sentem, como: frequentar lugares que agrupam seus conterrâneos e oferecem a sua culinária, música, costumes, visitar seu país de origem com regularidade, etc.

Como parte de sua pesquisa, Penteado foi a Kew Gardens – o jardim botânico de Londres – onde descobriu um fato inusitado: suas estufas de plantas tropicais são visitadas constantemente por imigrantes originários de países quentes, principalmente paquistaneses e indianos, que lá vão em busca da sensação física das terras que deixaram para trás. Aqueles microclimas, criados e mantidos artificialmente, funcionam como “bolhas protetoras” e são catalizadores de afetos negligenciados pela atual condição destas pessoas. 

Em Plantas Brasileiras, Penteado cataloga as plantas brasileiras que conseguiu identificar no interior das estufas. Junto com as imagens o artista exibe as fichas catalográficas destas plantas pertencentes ao banco de dados da instituição, traçando, assim, um paralelo com os protocolos e processos atravessados pelos imigrantes no seu périplo.

Também fazem parte do projeto Imigrante as séries fotográficas Em Casa e Os Outros, além dos vídeos A Jornada e A Troca.


Artist book
21 x 14,8 cm / 170 pages / 78 colour photographs

The book Brazilian Plants is part of the Imigrante project.

A book with photographs of all the Brazilian plants on display in the tropical plant glasshouses at Kew Gardens, London’s botanical garden, on 19 October 2012.

Imigrante (Immigrant) was the last project created during the seven-year period in which André Penteado lived in London. In this project, the artist seeks to investigate issues relating to the psychological impact that immigrants suffer as a result of their displacement and, above all, the notion that in order to survive in a strange culture they create actions to minimise the stress they feel, such as: frequenting places that bring their countrymen together and offer their cuisine, music, customs, visiting their country of origin regularly, etc.

As part of his research, Penteado went to Kew Gardens – London’s botanical garden – where he discovered an unusual fact: its greenhouses of tropical plants are constantly visited by immigrants from hot countries, mainly Pakistanis and Indians, who go there in search of the physical sensation of the lands they left behind. Those microclimates, artificially created and maintained, act as “protective bubbles” and are catalysts for affections neglected by these people’s current condition.

In Plantas Brasileiras (Brazilian Plants), Penteado catalogues the Brazilian plants he was able to identify inside the glasshouses. Alongside the images, the artist displays the cataloguing sheets of these plants that belong to the institution’s database, thus drawing a parallel with the protocols and processes that the immigrants went through on their journey.

The Immigrant project also includes the photographic series At Home and The Others, as well as the videos The Journey and The Exchange.